My professors work on very interesting projects

Culture and language, Study in Czechia, Study programmes, Universities
22 July 2019

Shadasha Williams pochází z New Jersey a studuje počítačovou lingvistiku na Matematicko-fyzikální fakultě Univerzity Karlovy. Je také druhou mezinárodní studentkou, které bylo uděleno stipendium Institutem formální a aplikované lingvistiky a Školou informatiky. Máte zájem také o programy informatiky, matematiky a fyziky? Více podrobností naleznete zde.

Moji profesoři pracují na velmi zajímavých projektech a ukazují nám, jak lze naše vzdělávání realizovat v reálném světě

Vystudovala jste Montclair State University s bakalářským titulem v oboru lingvistiky. Co vás zaujalo na počítačové lingvistice? Proč jste si vybral právě tuto specializaci?

Možnosti práce s bakalářským titulem v lingvistice byly podle mého názoru omezené. Pochopila jsem, že se nechci věnovat kariéře v oblasti překládání, učitelství nebo logopedie. Montclair State nabízela kurzy pro získání certifikátu z počítačové lingvistiky, takže jsem tyto kurzy vzal ze zájmu a aplikace, které mi byly představeny, vypadaly slibně. Počítačová lingvistika nabízí příležitost pokračovat v práci s jazykem zajímavějším způsobem. Ať už se jedná o generování řeči nebo analýzu sentimentu, věděl jsem, že se chci podílet na některých technologiích, které v současné době pocházejí z kariéry/aplikací v oblasti zpracování přirozeného jazyka (NLP).

Proč jste se rozhodl studovat tento obor právě na Matematicko-fyzikální fakultě?
Byla to spíše otázka náhody, protože jsem sem byl umístěn z Language & Communication Technologies (LCT). Přihlásila jsem se a byla přijata do programu LCT a první rok jsem byla umístěna na Karlovu univerzitu. Později jsem byl informován kontaktem na LCT Univerzity Karlovy o stipendiu a rozhodl jsem se přihlásit odděleně od programu LCT. Po nějakém výzkumu jsem poté pochopil, že program Matfyz pro tuto specializaci je velmi technický, ale mám pocit, že protože pocházím z lingvistického prostředí, tato univerzita by mi poskytla dovednosti, které potřebuji k úspěchu v NLP.

Počítačová lingvistika je obor, ve kterém se setkává několik disciplín. Co mají společného lingvistika a informatika?
Zatímco v předmětech humanitních a empirických věd obvykle existuje výrazný rozdíl, posun mezi lingvistikou a počítačovou vědou není tak silný, jak by se mohlo zdát. Lingvistika obvykle vyžaduje mimo jiné logiku pro pochopení syntaxe, lambda kalkul pro sémantiku a rámec založený na pravidlech pro fonologii. Takže si myslím, že mezi těmito dvěma disciplínami je trochu překrývání a během svých kurzů jsem se učil obě disciplíny paralelně a mohl bych provést srovnání s mými techničtějšími kurzy a kurzy lingvistiky.

Co se vám na studiu na Matematicko-fyzikální fakultě líbí? A na druhou stranu, je pro tebe něco těžkého si zvyknout?
Jednou z mých nejoblíbenějších věcí na studiu na Matematicko-fyzikální fakultě je, že mnoho mých profesorů pracuje na velmi zajímavých projektech NLP. Většina z nich se věnuje svým osobním projektům a neustále pracují při výuce. To nám ukazuje, jak může být naše vzdělávání realizováno v reálném světě, spíše než jen teoreticky.

Jak program pokračuje, uvědomuji si, že se jeho obsah vzdaluje od teoretické lingvistiky a přibližuje se k modelům, aplikacím a implementacím NLP. To byla moje největší výzva, protože se neustále učím, abych porozuměl základním znalostem, které se očekávají od mnoha mých kolegů se vzděláním v oblasti informatiky. Nicméně chápu, že tomu tak nebude vždy, protože je to součást procesu učení.

Jaké jsou z vašeho pohledu hlavní rozdíly mezi českými a americkými univerzitami?
Rozdílů je poměrně hodně, ale můj názor může být poskvrněný, protože zažívám nejen rozdíly mezi americkými a českými univerzitami, ale také rozdíly mezi postgraduálním a bakalářským studiem. Myslím, že nejvýraznější rozdíly jsou v testování a známkování. Čeští studenti mají větší svobodu ve výběru termínu závěrečných zkoušek. V USA se všechny závěrečné zkoušky skládají v rozmezí přibližně týdne, po posledních hodinách semestru. Obvykle se jedná o pevně stanovená data a studenti nemají možnosti plánování. Známkování je také odlišné – dříve byla většina mých známek založena na mém výkonu ve třídě, účasti, docházce a úkolech, přičemž zhruba 30 % výsledné známky bylo založeno na závěrečné zkoušce. Na Univerzitě Karlově je práce v kurzu často považována za zápočet za závěrečnou zkoušku a poté se k ní nepřihlíží, takže jedinou dosaženou známkou je skóre zkoušky.

Vidíte nějaký rozdíl mezi způsobem výuky a formou, kterou mají přednášky a semináře? Američtí studenti jsou prý zvyklí více diskutovat a klást otázky během přednášek...
Nemyslím si, že je v tom velký rozdíl, etiketa ve třídě je obecně stejná na českých i amerických univerzitách. Myslím si, že styl výuky přednášek je opravdu závislý na předmětu, protože v některých kurzech jsou témata k diskusi. Na druhou stranu moje kurzy jsou dost technické, takže není moc o čem diskutovat. Když mají moji spolužáci otázku nebo potřebují nějaké vysvětlení, také zvednou ruku a zeptají se profesora.

Jak běžné je, že američtí studenti tráví část svého bakalářského nebo postgraduálního studia v zahraničí?
Myslím, že je velmi běžné, že studenti studují v zahraničí, zejména v Evropě. I když je to mnohem populárnější pro vysokoškolské než pro postgraduální programy, je to docela běžné. Ve skutečnosti několik mých přátel přijelo do Prahy na semestr během jejich bakalářského studia.

Why is Europe so popular among the US students? The USA have many prestigious universities…
I think that Europe is popular among Americans because it allows them to explore other countries, step outside of their comfort zone, and it is oftentimes less of a culture-shock than many cities in Asia, Africa and South America. Also, many undergraduate programs allow a semester abroad, but not a semester at another U.S. university.

What attracted you to study in Europe?
The work that is being done in Europe is what attracted me to studying here – linguistics is a niche and computational linguistics more so. When I learned that there are quite a few European universities with respected NLP graduate programs with a much lower cost than in the U.S., I realized it made more sense to study here.

Computational linguistics at Matfyz is a two-year program. What are your next plans?
I would like to find work after this program and see what the NLP industry has to offer. The thought of going forward with a Ph.D. has crossed my mind, but I will only pursue this if I know exactly what I want to specialize in. I am still unsure if I will go back to the U.S., as it really depends on the job market and my personal interests over the next year and a half.

Source: Faculty of Mathematics and Physics, Charles University. Photo: Svoboda.